Tweede graad

Wie zijn wij?

Wij zijn het derde en het vierde leerjaar. In het derde leerjaar zitten 11 kinderen en in het vierde 12! Samen zijn we dus met 23. We onderzoeken, leren, schrijven en lezen het hele jaar door. Soms verdelen we ons in 2 groepen zoals bij rekenen. Zo kunnen we gemakkelijker leren op het niveau van ieder kind. We hebben dan ook geluk en staan vaak met 2 leerkrachten in de klas, nl. Anja en Tom.


Het klaslokaal

Onze klas is een hele lange, grote klas. De bankjes staan verdeeld over de instructiekring en enkele werkeilandjes. In het midden van de instructiekring is onze praatronde. Zo kunnen kinderen ook wat droedelen als ze zich moeilijk kunnen focussen tijdens de praatronde.


De praatronde

Bijna elke ochtend starten we de dag met een praatronde. Hier vertellen we over dingen die we hebben gedaan, voorwerpen die ons interessant lijken, het nieuws, gedichten,... Tijdens de praatrondes leren we ook veel. Sommige onderwerpen zijn zo boeiend dat we er een project van maken! Van de praatrondeweetjes maken we een poster. Die hangen we op in de klas en op de speelplaats. Zo kunnen ouders en andere kinderen op de speelplaats hier ook over leren en kunnen wij het af en toe nog opfrissen.


Projecten

Soms komen we via de praatronde tot een project, maar dat kan natuurlijk ook op andere manieren. Soms kiezen we een tekst van één van onze klasgenoten als projectonderwerp. Hier gaan we dan over brainstormen. We verwoorden wat we over dit thema al weten, wat we te weten willen komen en wat we willen doen. Via uitstappen, onderzoekjes, proefjes, opzoekwerk, lesjes,.. proberen we al onze vragen te beantwoorden.


Vrije teksten

Geregeld schrijven we een vrije tekst.  We kiezen zelf waarover de tekst gaat. Zo oefenen we allerlei vaardigheden tegelijkertijd. Als we schrijven, letten we op onze spelling, zinsbouw, verhaalopbouw,… Kortom er komt meer bij kijken dan je zou denken. Deze teksten lezen we vervolgens aan elkaar voor tijdens de tekstenronde. We maken er een leuke tekening bij, al dan niet met behulp van een speciale techniek.


Kamp

Ieder jaar gaan we 3 dagen en 2 nachten op kamp. Dit kamp is niet altijd bosklassen of zeeklassen. Nee hoor, dit kamp is ieder jaar anders.  Wat het dit jaar wordt, kunnen we nu nog niet zeggen. Het kamp wordt samen met alle kinderen gekozen. Wat gaan we doen, waar gaan we naartoe, wat willen we leren,… Als dit allemaal in grote lijnen vast igt, bereiden de klasleerkrachten en enkele ouders het kamp verder voor. Op het kamp komen er ook altijd een aantal ouders mee om te helpen met koken, activiteiten en dergelijke zaken.


Werktijd

We krijgen iedere week een werkplan en een weekrooster. Op ons werkplan staat welke opdrachten we deze week moeten maken (en wat we kunnen kiezen als we ermee klaar zijn). Die ‘moetjes’ plannen we in ons weekrooster. Zo leren we zelfstandig werken en plannen.


Op onze blog zie je waar we op dit moment mee bezig zijn.