ochtendwerktijd focus onderzoek

Ochtendwerktijd maart 2020 deel 1

Zoals jullie wel weten is er vanaf nu 3 x in de week ochtendwerktijd.

De kinderen kunnen uit verschillende hoeken kiezen en mogen elke keuze 1x maken. Dat zorgt voor  variatie en verdieping. Hieronder zie je in foto’s en verslag wat we ontdekten en leerden.

 

 
   

 

 

           

Vrije tekst

wiskundige creatie/onderzoek

onderzoek

techniek

vrije creatie

lezen

spel

Ochtendwerktijd maandag-dinsdag-vrijdag

Het corona-virus:

Dit onderzoek kon natuurlijk in deze tijden niet ontbreken. Quin en Quinten gingen ermee aan de slag op dag 1, Juul, Fonne en Gus zetten het onderzoek verder.

*je kan het virus enkel krijgen wanneer je iemand tegen komt die het virus heeft. Je kan door te niezen en hoesten het virus doorgeven.

*Moeten we erg bang zijn? Het lijkt zo eng? We zochten op of je veel kans hebt om dood te gaan als je het virus te pakken krijgt. We merkten dat wij als kinderen niet zo bang moeten zijn. Het zijn vooral mensen die al ziek zijn die meer kans hebben om heel ziek te worden. Zelfs als je al ziek bent aan je hart heb je maar 10 procent kans dat je zal sterven. Dat klinkt veel maar is toch ook veel meer kans dat je gewoon geneest!

Over de hele wereld zijn al mensen die besmet zijn. In Alken (Terkoest) zijn er ook kinderen die nu ziek zijn. Ze zijn gewoon thuis en zieken uit.

 

Dit is hoe het virus er onder een microscoop uitziet.

  • Het coronavirus was een virus dat eerst bij de vleermuizen was. Die hebben de ziekte tot bij de mensen gebracht. In China eten ze ook wel andere dieren dan wij lusten. Daarna is het virus verder aangepast, zodat mensen het aan elkaar kunnen doorgeven.
  • Er is een test waarmee je kan opsporen of je Corona hebt. Dat doen ze in een laboratorium.

Hoe kan je jezelf beschermen?

  • Heel goed je handen wassen MET zeep.
  • Thuis blijven als je je ziek voelt.
  • Zakdoekjes 1x gebruiken en wegwerpen in de vuilbak.
  • Geen handen schudden.
  • Hoest of nies in je elleboog.

 

De telefoon: onderzoek door Kozet en Mads en dag 2: Leonie.

Alle mama’s en papa’s hebben wel een telefoon, zelfs sommige kinderen hebben er eentje. De telefoon was niet altijd hetzelfde. De eerste telefoons: je moest tegen een mevrouw aan de lijn zeggen naar wie je wou bellen en die verbond jou dan door. Het ging met draadjes en klikjes. Dat is heel raar. Na een tijdje hadden ze het al aangepast zodat je zelf het nummer kon draaien. Dat ging dan ook nog naar een centrale waar allerlei klikjes en verbindingen gemaakt werden.

We vonden een interessant filmpje over 100 jaar telefoon. Het filmpje was uit 1976, dus nu bestaat de telefoon 144 jaar. Alexander graham Bell vond hem uit.

Na de gewone telefoon kwam er de gsm, daar kan je veel meer mee dan enkel bellen.

Eerst was het belangrijkste verschil dat je uit je huis kon, zelfs uit je straat en nog kon bellen! Dat was echt al heel bijzonder.

Nu kan je met je gsm spelletjes spelen, muziek luisteren, foto’s maken, filmpjes maken, opzoeken, … het is een slimme telefoon of smartphone die veel mensen nu hebben. Het is eigenlijk een kleine computer.

Als je de evolutie van gsm’s bekijkt zie je dat de eerste raar waren, ze leken op een computer en waren nog groot met soms mini knopjes. Sommige leken ook op een walkietalkie.

 

De binnenkant van een gsm vinden we ook interessant, maar die moeten we nog verder onderzoeken.

 

Vogels op school:  Quin en Quinten

Welke vogels kan je allemaal spotten op school? Dat vroegen we ons af. Vorige week toen we over Johannes de Parkiet lazen gingen we allemaal samen buiten vogels kijken. Maar dat was niet zo een goed moment. De vogels hoorden ons en vlogen weg of verstopten zich.

Als je maar met twee zoekt heb je veel meer succes. Je moet heel stil zijn en een plek zoeken zodat je de bomen kan zien. Vb. bij hetklimrek in de weide.

Wij zagen duiven (een stadsduif of een houtduif? ), zwarte kraaien, die lijken ook op kauwen dus misschien zijn het die. We zagen ook roodborstjes en zelfs een winterkoninkje. Eksters die waren er ook.

 

 Hier zie je ook tekeningen en hamertje tik kunstwerken uit de ochtendwerktijd:

Deze auto van Rowan zorgde voor taalonderzoek rond de au. 

 

In de praatronde had Rowan een leuke werkdoos rond techniek met een alarm dat kon afgaan. In de klas zijn er zo nog meer dozen en deze week staan ze in de techniek hoek. 

 

Comments are closed.