grote praatronde 22 januari 2018

Grote praatronde maandag 22 januari 2018

 

Uit de voorbije praatrondes haalden we heel wat ideeën.

We verzamelden heel wat ideeën over wolven, star wars, de bremerstadsmuzikanten, de move tegen pesten, de kringloopwinkel en draken. Daar gingen we deze voormiddag mee aan de slag.

  

De Bremer stadsmuzikanten :

Clara bracht vorige week een houtsnijwerkje mee dat de vier dieren van het sprookje toonde. Kato wou hier wel meer over weten en luisterde eerst naar het sprookje, uit het grote efteling boek. Daarna maakte ze een vergelijkende studie door naar het luisterverhaal van het Geluidshuis te luisteren. Ze ontdekte dat er veel gelijkenissen zitten tussen de vertellingen en veel verschillen.

Hetzelfde: de ezel, de hond, de poes en de haan zijn oude dieren die weg gaan bij hun baasjes. De haan wil weg omdat hij niet in de soep verwerkt wil worden.

Ze willen naar Bremen om muzikant te worden.

Ze komen de rovers tegen en overwinnen hen. De rovers verschieten zich een bult van het vreemde beest dat de dieren vormen wanneer ze op elkaar staan.

Anders: in het geluidshuis doen de dieren mee met een wedstrijd, ze hebben er veel gekke dingen extra in gestopt.

Het luisterverhaal vindt Kato het mooiste, er zitten meer geluiden en muziek in. Het is fijn om ernaar te luisteren. Kato tekende zelf de dieren net zoals het beeldje van Clara.

Norah vertelde ons vorige week over de kringloopwinkel en hoe leuk het daar is. We besloten dan onze klaswinkel om te bouwen tot een heuse kringloopwinkel. De bakkerij taarten en broodjes, fruit en groenten maakten dus plaats voor speelgoed voor kinderen, kleren, borden en tassen, lepels, … . Meubels konden we er niet in zetten zoals in een echte kringloopwinkel omdat er in onze klas geen plaats voor is.

Tsambika, Norah en Anna Sophie gaven alles een mooi plekje en een prijs. Daarna speelden ze rollenspelen in de winkel. Ze toonden er zelfs eentje aan de groep.

In onze klas wordt er regelmatig over Star wars gesproken, het stond zelfs in de klastekst van dit moment. Een hele film bespreken en onderzoeken is niet zo eenvoudig. Daarom gingen we aan de slag met het boek: hoe word ik een jedi. Dat werd voorgelezen en we haalden er volgende weetjes uit: Jedi vechten niet alleen voor zichzelf, ook voor hun vrienden.

Ze hebben niet altijd hun lichtzwaard nodig, ze gebruiken ook de force.

Jedi’s zijn heel sterk en krachtig.

Yoda is een heel oude trainer. Hij zegt: doen of niet doen… proberen is er niet bij. Omdat hij vindt dat je krachtiger bent als je zegt : ik doe het… en niet ik ga het proberen want dan verlies je al wat kracht.

Darth Vader: dat is de slechterik in de films, hij is de duistere kant.

Dapper moet je zijn en heel veel trainen om een jedi te worden.

Helpen zonder vechten moet hij ook en heel vriendelijk zijn!

Wannes, Dries, Thorben, Ilian, Staf L, Warre en Rémy maakten bij dit onderzoek ook twee uitdagende puzzels van  100 stukjes.

Tijl bracht vorige week een beyblade mee met een draak erop. Nu waren er heel wat drakenboeken in de klas en Tijl en Joël vergeleken de draken en waren een hele tijd op zoek naar de sterkste draak.

Ze kozen de Aziatische draak uit en vonden dat zijn kenmerken toonden dat hij wel eens de sterkste zou kunnen zijn.

Kenmerken: hij heeft een wensparel, deze vervult al je wensen.

Je kan er vriendjes mee worden maar als hij boos is kan hij stormen maken en overstromingen veroorzaken. Ook bliksem en donder.

Hij is bang van pissebedden.

Hij kan zich  heel groot maken en heel klein. En als het nodig is dan kan hij zelfs verdwijnen. Hij is heel erg sterk.

De vier stippels op de hand van de kinderen ben je misschien al eens tegengekomen… die horen bij de move tegen pesten. Aagje, Lien, Clara en Staf N. bekeken het filmpje op Ketnet aandachtig en oefenden moves bij het liedje.

Ze bedachten ook aandachtsregels voor de klas en de school:

  • Geen partij kiezen, praten met de kinderen die ruzie hebben.
  • Stout of vervelend gedrag negeren.
  • STOP zeggen.
  • Naar de juf gaan als STOP niet helpt.
  • Voor we boos worden, even ademhalen en nadenken of een rondje gaan lopen of je afzonderen in het rustig hoekje.
  • Spreken met een ik-boodschap.
  • Samen oplossingen zoeken.
  • De boekjes na de speeltijd doen wanneer het nodig is en niet enkel op vrijdag.

Voor de school:

  • Stippen met de hele school zetten: onder het afdak een grote affiche of stippen verven.
  • Dansen met de hele school.
  • Zelf ontworpen affiches verspreiden op school.
    • Dit deden we meteen en hangen we op op school!

Vorige week was er op Karrewiet het nieuws dat de wolf opnieuw in ons  land gesignaleerd is en dat na wel  100 jaar! Gijs, Isa, Sebastian en Lucas gingen samen met Evy aan de slag.

Dit is hun verslag: Wolven zijn niet zo gevaarlijk. Ze zijn meer bang van ons dan wij van hen.

Wolven kunnen heel goed zien, ook in het donker.

Er zijn wolven in Duitsland en Nederland en nu dus ook in België . Zelfs dichtbij in Limburg. Dat is onze provincie. Het is goed dat de wolven terug voorkomen in ons land.

Ze werden 100 jaar geleden verjaagd door de jagers.

 

Je kan een wolvenafdruk herkennen: hij lijkt erg op een pootafdruk van een hond maar is wel 10 cm groot. Een hond is erg nieuwsgierig en loopt vaak van links naar rechts. Een wolf heeft vaak een duidelijk doel en loopt er meteen naar toe. Dus niet zo her en der.

Fijn dat er nu toch een wolf is op gedoken. Naya is haar naam.

 

 

 

 

 

Comments are closed.