24, 25 en 26 april 2019 Kampidoe, Leopoldsburg |
Woensdagochtend in ’t Schommelbootje; de kinderen horen over de ontvoering en besluiten ter hulp te schieten. |
Op woensdagochtend, in het Schommelbootje, kregen we de opdracht een hond te zoeken. We kregen filmpjes te zien van wat er met de hond gebeurd was. Ruth had contact met de ontvoerders. Eerst moesten we trainen. Daarna moesten we een escaperoom doen. Als we de deur openden of het licht aandeden, werd de hond gedood. Gelukkig kon iedereen de code vinden. Toen mochten we naar buiten. Eerst moesten we nog 30 stappen naar het noorden. Daar zat de hond in een kooi. Met de code konden we het slot openen! Vrij! Gelukkig! Sheymaa en Klaas t.h. |

Dropping
We stapten in de auto’s. We kregen een blinddoek om en konden niets zien. We werden op drie verschillende plaatsen gedropt. Toen moesten we foto’s zoeken om de weg te weten. Het was spannend.


Oriënteren Eerst moesten we in een zaaltje een plekje aan een tafel kiezen. Dan kregen we per tafel een doosje en een papier met daar de windrichtingen en de graden in. Toen moesten we de juiste windrichtingen en de graden juist leggen. Daarna hebben we met een kompas leren werken. Eerst oefenden we binnen. Daarna gingen we naar buiten. Per twee kreeg je een blad met zoekopdrachten, bijvoorbeeld ‘Stap 24 passen vanaf de paal in zuidoostelijke richting’. Daar vonden we dan een letter. Met alle letters maakten we het woord ‘windhaan’. Aagje en Clara |




tWe begonnen met het ontcijferen van een geheime code. Daar stond op; Jullie vervoer is op de parking stipt om 13 uur. We hadden nog tijd om eerst te eten en nog wat te spelen in de speeltuin. Daarna gingen we naar de parking en wachtten we geduldig. Toen kwam er een bus! Die bus bracht ons naar de fietsen. We zetten al fietsend onze tocht verder. Onderweg stopten we bij een speeltuin met een hele hoge toren. Daarna fietsten we verder naar de kampplaats. |

De kampplaats We logeerden twee nachten in Kampidoe in Leopolsburg. Het was groot en mooi. Er waren 7 slaapkamers! We sliepen in stapelbedden. Het waren goede bedden. Er was een bos met veel stokken. Het was er heel leuk. |

De eerste avond We kregen eerst een rondleiding. Toen mochten we een kamer kiezen. Dat duurde niet zo lang. Toen moesten we onze bedden opmaken. Voor het eten mochten we nog even in het bos spelen. Na het eten kon je kiezen wat je ging doen; een armband maken, je gamel versieren, een gezelschapsspel, tekenen, lezen,… Toen deden we yoga, toen gingen we slapen. |
Dijn Drill
’s Morgens werden we gewekt door Dijn Drill. We verzamelden snel buiten. Dijn nam ons mee naar het bos en liet ons allerlei oefeningen doen.
Het museum
Op donderdagochtend fietsten we naar een museum. We kwamen aan en klopten op de deur. Een lieve (en grappige) mevrouw deed de deur open. We zetten ons neer op stoelen voor een scherm. Daarop projecteerde de mevrouw allerlei informatie met mooie (maar ook erge) foto’s van WO I en WO II. Ze kreeg telefoon van Steffie midden in de uitleg. We lachten hard en konden niet ophouden met lachen. Ze begon te zeggen wat we in de namiddag gingen doen terwijl het nog een verrassing was! We kregen opnieuw slappe lach. We mochten in het musuem nog rondkijken. Er waren allemaal legervoorwerpen te zien.
Het museum was vroeger een militair ziekenhuis. We zagen een ziekenafdeling met verplegers en een gewonde in zijn slaapkleed. We zagen legervliegtuigjes aan het plafond hangen. Er waren nog veel andere dingen te zien zoals geweren, bommen, handgranaten,… nog veel meer, te veel om op te noemen.
De meeste kinderen vonden het leuk (en grappig).
Jef en Roos

Parcours op het militair domein! We gingen naar een sporthal. Daar waren twee mannen, Frans en Philip. Zij hadden allemaal obstakels die best wel moeilijk waren. Bij het eerste obstakel moest je aan een touw omhoog klimmen. Bij het tweede moest je over een koord lopen. Er waren nog heel veel andere leuke obstakels. Daarna hebben we fruit gegeten. Het was lekker! |



Escape room De ontvoerders sloten ons op in onze kamers. Als we de lichten aandeden, werd de hond gedood. Als we de deur openden zonder de code, werd de hond ook gedood! Gelukkig mochten we in de kamer zoeken met zaklampjes. De nummers op een blad waren de letters van het alfabet. Dankzij de QR-code kwamen we op een website die uitlegde hoe we met de cijfers woorden konden vinden in een boek. Toen vonden we puzzelstukjes. Op de achterkant van die puzzel stond een rebus. Die moesten we oplossen. Het was best moeilijk. We moesten de verjaardagen van Tom en Anja opzoeken in de kalender die we vonden. Dat was de code! We stuurden de ontvoerder een sms met de code. Toen ging de deur open. |

In de gang hingen nummertjes op de deuren. We wisten niet goed waarvoor die dienden. Dus gingen we naar buiten. We moesten 30 stappen naar het noorden zetten. Daar was de hond! Er zat een slot op zijn kooi. We dachten dat de nummertjes de code van het slot waren en dat was ook zo! De hond heette Guiness en de baasjes heetten Luc en Marleen, de oom en tante van Dijn. Dries en Janne |

Het feest!
De hond was teruggevonden! En daarom hebben we een feest gegeven. We hadden chips, tomaten, bloemkool en worteltjes. Voor bij de groentjes was er cocktailsaus. En er was heel veel muziek.
We deden ook spelletjes. We werden in groepjes verdeeld. Elk groepje kreeg een bladzijde uit een krant. Daar moesten we op gaan staan als de muziek stopte.
Tom heeft ook heel grappig gezongen. Kato en Isolde

Vlaggenroof
Op vrijdagochtend speelden we vlaggenroof in het bos rond ons kamphuis. In het begin waren er twee ploegen met jongens en meisjes door elkaar. Er was een geel team en een groen team. Elk team moest zijn vlag verstoppen. Dan kregen we allemaal een rang uit het leger. Daarna moesten we de vlag van de tegenpartij proberen te stelen. We speelden het een tweede keer. Nu was het jongens tegen de meisjes. Er was oneenigheid over wie gewonnen had. Dus waren we een nieuw spel begonnen, de naam daarvan is bazouka.
Bazouka spel
De jongens en meisjes werden in twee groepen gesplitst. Elke groep koos een koning of koningin. Die moesten het hele spel op een stoel blijven zitten. De kinderen die geen koning waren, moesten de stoel oppakken waar de koning opzat, hetzelfde bij de meisjes. Warre was de koning en de koningin van de meisjes was Lena. Ieder groep moest kleuren zoeken en die dan in de juiste volgorde leggen. De jongens waren gewonnen. Ze kregen de bazouka. Alleen de koning mocht die vasthouden. De koning schoot de koningin neer. Het was spannend.
Hallo,
Wij zijn de tweede graad. We zijn op survivalklassen geweest. Op het einde wandelden we naar het zwembad. Er was ook een speeltuin. Het was heel leuk. We moesten even wachten maar toen mochten we gaan zwemmen! Het water was wel koud! We kregen veel materiaal om mee te spelen. Het was heel leuk.

De menu Dag 1: We aten ’s middags boterhammen en ’s avonds aten we een broodje worst. Dag 2 aten we in de ochtend yoghurt, boterhammen of musli. In de middag aten we smos. Die avond aten we spaghetti. Op het feestje aten we groenten, chips en marsmallows. De volgende dag aten we ’s ochtends pannenkoeken en boterhammen. ’s Middags aten we soep met brood. Yvar en Ilian |
Lien trakteerde voor haar verjaardag.

Comments are closed.