asgard

Ergens in het eerste trimester kwam Peter (de papa van Emma, die nu in het middelbaar zit) naar onze klas met het idee om deel te nemen aan een wedstrijd die Asgard heet. We bedachten samen met hem een plan om een experiment aan een weerballon de ruimte in te sturen. We dienden ons plan in en moesten afwachten of we geselecteerd zouden worden. Dit is ons plan :

Experiment titel: “Beestjes en plantjes vangen in de ruimte”

 Bedoeling van het experiment (probeer een zogenaamde ‘onderzoeksvraag’ te formuleren): Bevinden er zich bacteriën, schimmels en/of algen in de stratosfeer? En zo ja,  op welke hoogte, hoeveel en welke soorten?

Waarom kies je voor dit experiment, wat wil je eruit leren?Wij vragen ons af of er zich ook zulke kleine beestjes en plantjes in de ruimte bevinden en of zij daar ook kunnen overleven.

Korte beschrijving van het experiment: Een buis (of een doos) wordt verdeeld in verschillende kamers. Het aantal kamers (maximum vier) wordt bepaald door het gewicht van het geheel. Elke kamer heeft een voedingsbodem (speciaal voor bacteriën, schimmels en algen), twee openingen (in en uit) die met kleppen kunnen worden gesloten en een kleine ventilator.
Elke kamer gaat open op een verschillende hoogte en de ventilator draait een bepaalde tijd om lucht aan te zuigen. De micro-organismen vallen op de voedingsbodem. Na een tijd stopt de ventilator en sluit de klep. Daarna gaat een andere kamer open.
Terug op Aarde verzamelen we de voedingsbodems en kijken in het laboratorium of er microben op groeien.
We hopen dat een specialist ons dan kan vertellen welke soorten het zijn.
Uit de tijd dat de ventilator draait kunnen we berekenen hoeveel lucht er door elke kamer kwam, zodat we kunnen berekenen hoeveel microben er per kubieke meter lucht leven.
De kleppen en ventilatoren worden gestuurd door middel van een Arduino, verbonden met een luchtdruksensor.
Natuurlijk moet alles eerst steriel worden gemaakt voor alles kan vertrekken.We kunnen ook voedingsbodems op de speelplaats zetten op hetzelfde moment om te kunnen vergelijken.

Maak een eenvoudige tekening van het experiment:


 

Vlak voor de kerstvakantie kregen we bericht dat we tweede waren geëindigd. Omdat er echter geen Waalse inzending was, gingen ze op zoek naar een tweede Vlaamstalige begeleider en… Joepie ! Na de vakantie kregen we bericht dat we ook mochten meedoen. Alleen jammer dat ons oorspronkelijke plan niet helemaal kan uitgevoerd worden. Lees maar wat de jury schreef : 

“Uw voorstel om micro-organismen te vangen in de stratosfeer was bijzonder mooi bedacht, en heel ambitieus. De jury was aangenaam verrast door de vindingrijkheid en de interesse voor micro-organismen die uw team laat zien. Maar men had twijfels over de haalbaarheid en de zin van uw experiment. De steriliteit die vereist is voor uw voorstel kan niet gegarandeerd worden met gewone middelen. Het mechanisme met de ventilator is in deze opstelling ook niet zinvol. Bovendien zou uw experiment niet meer mogen wegen dan 50 gram.Daarom doet de jury het volgende voorstel:

Stuur bepaalde stammen van schimmels en/of bacteriën naar de stratosfeer op een medium in een petrischaaltje. Kweek dezelfde stammen in de klas in gepaste omstandigheden. Vergelijk na de vlucht of er een verschil is in vitaliteit (hoe gezond is deze stam nog, hoe goed kan ze nog groeien na de vlucht) tussen de gevlogen kweek en de controle-kweek in de klas. Je kan er zeker ook een microscopisch onderzoek aan koppelen. In de maanden voor de vlucht kan je best al eens oefenen met het kweken van de stammen.”

Peter kwam opnieuw naar de klas, vol ideeën. Alleen het nodige materiaal ontbreekt nog. In afwachting doen we nu proefjes om bacteriën te kweken. Lees maar wat Sam en Ella schrijven  :

Vandaag is Peter langsgeweest. We gaan een dagboek bijhouden waar we inschrijven hoe een tomaat, biomelk en brood beschimmelen, rot worden. Hier zie je onze startfoto’s :

Sam en Ella

 

Comments are closed.