asgaard deel 2

We hielden goed ons observatiedagboek bij. We noteerden temperatuur, luchtvochtigheid en elke kleine verandering in uitzicht/ geur/ ….

Vrijdag voor de vakantie kwam Peter nog eens langs. We bekeken de resultaten van ons experiment. We hebben de tomaten nu ook doorgesneden en alles goed onderzocht (Rune en Tuur)

Door gerichte vraagstelling en wat denkwerk stelden we volgende dingen vast :

-om goed te kunnen groeien, hebben bacteriën/ schimmels eten, vocht en warmte nodig

Dat verklaart waarom het brood op het bord nog altijd niet beschimmeld is. Het is helemaal uitgedroogd en er is niet genoeg vocht in aanwezig. Het brood in de zak is vochtiger door de condens in de zak. Dat schimmelt dus sneller.

-het lijkt of in de melk het water gescheiden wordt van de rest.

Dat is ook zo. De eiwitten in de melk worden vlokjes. De suiker in de melk wordt omgezet in zuur, vandaar de zure geur.

-niet alle bacteriën zijn slecht.  Er zitten bijvoorbeeld goede bacteriën in yoghurt, karnemelk en kaas.

Nu is het tijd voor de volgende stap : Peter had gelpotjes bij met voedingsbodems. We hebben er vingerafdrukken in gezet.(Rune en Tuur)

-potje 1 :  zonder handen te wassen

-potje 2 : handen wassen, maar niet afdrogen

-potje 3 : gewoon 5 minuten laten openstaan om lucht uit onze klas te vangen.

We gebruikten maar 3 potjes, omdat het vakantie is. Na de vakantie mag iedereen een eigen experiment doen, dat we dan elke dag goed kunnen observeren.

 

 

Comments are closed.