Tweede graad

De tweede graad

Wie zijn wij?

Wij zijn het derde en het vierde leerjaar. In elk leerjaar zitten toevallig 13 kinderen. Samen zijn we dus met 26. We onderzoeken, leren, schrijven en lezen het hele jaar door. Soms verdelen we ons in 2 groepen zoals bij rekenen. Zo kunnen we gemakkelijker leren op het niveau van ieder kind. We hebben dan ook het geluk om bijna voortdurend met 2 leerkrachten in de klas te zijn, Anja en Tom.

Het klaslokaal

Vorig jaar werd onze klas uitgebreid. Nu hebben we een hele lange, grote klas. Hier staan de bankjes mooi verdeeld over de instructiekring en enkele werkeilandjes. In het midden van de klas kan je onze praatronde terugvinden. Daar staat een bord maar ook aan de instructiekring staat een bord. Dat bord heeft zelfs een beamer.

De praatronde

Zo goed als iedere ochtend starten we de dag met een praatronde. Hier vertellen we over dingen die we hebben gedaan, voorwerpen die ons interessant lijken, het nieuws, gedichten, …. Tijdens de praatrondes leren we ook veel. Sommige onderwerpen zijn zo boeiend dat we er een project van maken!

Projecten

Soms komen we via de praatronde tot een project maar dat kan natuurlijk ook op andere manieren. Zo kunnen we samen een klastekst kiezen die één van onze leerlingen heeft geschreven. Hier gaan we dan samen over brainstormen. We gaan nadenken wat we over dit thema te weten willen komen, wat we willen doen, … Zo kunnen we ook vaak op uitstap gaan om meer te weten te komen over ons project.

Vrije teksten

Iedere week schrijven we een vrije tekst. Zoals het woord al zegt is dit vrij. We kiezen zelf waarover de tekst gaat. Zo oefenen we allerlei vaardigheden tegelijkertijd. Als we schrijven, letten we op onze spelling, zinsbouw, verwijzingen,… Kortom er komt meer bij kijken dan je zou denken. Deze teksten kunnen we dan ook aan elkaar voorlezen en zo kunnen eventuele klasteksten verkozen worden.

Kamp

Ieder jaar gaan we 3 dagen en 2 nachten op kamp. Dit kamp is niet altijd bosklassen of zeeklassen. Nee hoor, dit kamp is ieder jaar anders. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld op Survivalkamp geweest. Wat het dit jaar wordt, kunnen we nu nog niet zeggen. Het kamp wordt samen met alle kinderen gekozen. Wat gaan we doen, waar gaan we naartoe, wat willen we leren,… Als dit allemaal in grote lijnen vast ligt, gaan de klasleerkrachten samen met enkele ouders het kamp voorbereiden. Op het kamp zelf komen er ook altijd een aantal ouders mee om te helpen met koken, activiteiten en dergelijke zaken.

Werktijd

Tijdens de werktijd kiezen we vaak zelf wat we wanneer willen doen. We krijgen iedere week een werkplan en een weekrooster. Op ons werkplan staat wat we wanneer mogen doen. Dat plannen we in tijdens onze werkuren. Zo leren we zelfstandig werken en plannen.

Op onze blog kan je altijd kijken waar we op dat moment mee bezig zijn.