Derde graad

 

De derde graad: dat is het vijfde en het zesde leerjaar samen!
We schrijven, lezen, onderzoeken, verwerken heel veel samen als klas. Rekenen en Frans leren doen we soms wel in twee groepen. Zo is er regelmatig tijd om in een halve klasgroep intensief en gedifferentieerd te werken.

Onze klas
Onze klas is een gezellige klas. Er zijn nog oude houten balken, wel opletten met je hoofd ! Je komt de klas binnen in een smalle ruimte met een groot werkblad, kapstokken en schoenenvakjes. Hier doen we vooral onderzoek (met de microscoop, met materialen, …). Er is ook een timmertafel en je vindt er veel knutselmateriaal. We oefenen er ook voor toneeltjes of andere dingen die de rest van de klas anders zouden kunnen storen.

Dan kom je binnen in onze “echte” klas. Daar staan de banken om aan te werken, doen we praatronde op krukjes en is er vooral veel materiaal aanwezig om onderzoek te doen, om dingen op te zoeken en om samen te leren. We hebben ook nog een stukje zolder waar veel materiaal ligt. Handig als je plots een goed idee hebt en een bepaald materiaal nodig hebt!

Vrije teksten
Elke week is er tijd voorzien om teksten te schrijven. We lezen ze regelmatig aan elkaar voor. Soms kiezen we samen een tekst om er verder mee aan de slag te gaan. Van iedere tekst wordt een netversie gemaakt, met een mooie illustratie. Op het einde van het schooljaar bundelen we alle teksten samen tot één geheel. Zo heeft iedereen zijn eigen vrije teksten boekje.

Bosklas/ zeeklas/ …
Elk jaar kiezen we samen met de hele groep waar de klasreis naar toe zal gaan… De ene keer vertrekkend vanuit een thema, de andere keer vanuit een plek die we beter willen leren kennen. Zo hadden we al sportklassen, terug in de tijd klassen, Ieper-klassen, trektochten, detectiveklassen, …

Samen kiezen we enkele elementen die we er zeker in willen. Daarna werken de begeleiders van de klas met enkele ouders het thema/verhaal en de activiteiten uit. Steeds wordt er gestreefd naar een boeiend evenwicht in onderzoek, beleving, spel en kennis.

derde02

Praatronde en onderzoek
In de praatronde wordt veel gepraat en geluisterd! Op maandag doen we een “gewone” praatronde. We vertellen over belevenissen en luisteren naar elkaar. Op woensdag brengen we iets mee en doen we een techniekronde of een muzische ronde. Op donderdag staat de actualiteit centraal en op vrijdag is het tijd voor de wekelijkse klassenraad. Uit de praatrondes halen we veel onderwerpen om mee aan de slag te gaan : moeilijke woorden, rekenproblemen, dingen die we verder willen onderzoeken, Frans, … We gebruiken die dingen zo veel mogelijk om onze eindtermen te behalen. Want hoe groter de interesse, hoe meer iets leeft, … hoe beter het ook wordt beleefd en blijft hangen.

Werktijd
Elke dag is er werktijd. We werken dan aan ons contract van die week. De dingen waar we mee/over leren sluiten zoveel mogelijk aan bij de praatrondes. Hier staan zelfstandig werk en zelfstandig plannen centraal. De kinderen werken met een echte agenda, zoals in het middelbaar en moeten zelf hun taken en werk plannen voor die week. Iets wat niet af is geraakt, moet dan thuis afgewerkt worden . Wie goed doorwerkt, heeft dus ook weinig of geen huiswerk. Vooral in het begin van het schooljaar krijgen die van het 5de veel steun en begeleiding van hun coach uit het 6de.

Zo, nu weet je al wat meer … Kijk maar verder op onze blog om te vinden waar we nu mee bezig zijn!