kleutergraad

outdoor learning in de kleutergraad …

Dit jaar kozen we als centraal thema van onze kleutergraad outdoorlearning. De kinderen hebben we niet met de naam lastig gevallen, we hebben vooral twee fijne voormiddagen samen buiten gewerkt en geleerd.

Sessie 1: zoek je groep aan de hand van een afbeelding. Zoek wat jullie gemeenschappelijk hebben, … zoek.

De kinderen vonden snel de verschillende groepen en hielpen elkaar door linken te leggen en tips te geven. Mooi om hen meteen te zien samen werken.

elke groep kreeg daarna een woord met de opdracht: maak een tekening met natuurmateriaal dat dit woord uitbeeld.

Telkens legden ze een beweegparcours af en zochten naar materiaal op de speelplaats.

Daarna kwam een andere groep langs om de woorden te raden. Daarna nog een groep. Er was 1 groep waarvan er 3 woorden juist geraden werden. De meeste groepen hadden 1 woord dat gevonden werd. We bespraken dit proces en concludeerden dat onze tekeningen nog duidelijker zouden mogen zijn en er misschien meer tijd in de details en juistheid gestoken mocht worden. Mooie ideeën voor een volgende keer…

Sessie 2:

We verdeelden ons in 2 groepen, door telkens goed na te denken: wie heeft er rood aan? Wie heeft er staartjes? Wie heeft er sandalen aan? … Zo kwamen we uiteindelijk bij 2 gelijke groepen met een mix van oudste kleuters en eerste leerjaar kinderen.

We vertrokken op pad met de i-pad en woordstroken. De opdracht: maak 5 foto’s onderweg en verzin er 1 woord bij. Schrijf het woord op en verstop het in de omgeving van de fotoplaats.

De fotografen kozen voor de politie, een kersenboom, een kraan, een winkel en een brug in groep 1. Daar kozen ze voor de woorden: boef, kersen, lift, kassa en beek. De tweede groep ging gretig aan de slag en vond door goed te speuren al de woorden.

Er werd met deze woorden een heerlijk verhaal geschreven over een boef die kersen stal in de supermarkt. Het was een domme boef want hij werd gevat in de lift. … Een jongen van het eerste leerjaar las fier de tekst voor aan de anderen. Zo weten de kleuters meteen wat ze volgend jaar zullen kunnen 😉

Groep 2 had minstens evenveel plezier met een tekst over een hondje en gouden letters in een schatkist. Grappige wendingen en taalmopjes doorspekten hun verhaal.

Knap hoe ook hier buiten samen gelezen, gewandeld, gespeurd, gewerkt werd!

 

Comments are closed.